Vit IJslandse paarden (nieuw)
  • Home
  • Trainers & Instructeurs
    • Trainers / Instructeurs A >
      • Competenties A >
        • Armet Tuijn
      • Carla van Nunen
      • Els van der Tas
      • Erik Spee
      • Maaike Burggrafer
      • Marianne Timmerman
      • Mark Timmerman
      • Odette Nijssen
    • Trainers / Instructeurs B >
      • Competenties B
      • Anne Hiemstra
      • Annejet White
      • Arnout Bakker
      • Belinda Bonting
      • Josien Warris
      • Kathleen Parel
      • Lisa Kroon
      • Lode Bonnez
      • Maartje de Haan
      • Manuela Bikbergen
      • Marieke Weber
      • Noortje Gregoire - de Laat
      • Stella Timmerman
      • Yvonne Groven
    • Trainers / Instructeurs C >
      • Competenties C
      • Anne Hiemstra
      • Lode Bonnez
      • Noortje Gregoire - de Laat
      • Stella Timmerman
    • Trainers / Instructeurs Basis >
      • Competenties Basis
      • A t/m J >
        • Ada Kramer
        • Alissa de Winter
        • Anneke Hallebeek
        • Carolien de Lauwere
        • Chanel Kleintjes
        • Claudia de Vocht
        • Eileen Hagoort
        • Ellen Nouwens
        • Els Corstens
        • Eva Beun-Lekkerkerker
        • Gertien Crom
        • Jacqueline van den Heuvel
        • Jantine Pel
      • K t/m Z >
        • Kiki Tesselaar
        • Lotte Foole
        • Lucia Gerritsen
        • Margien Verkuyl
        • Marian Berix
        • Michelle Goedhart
        • Milka Rurainski​
        • Rúna Dejaifve
        • Sara van Doesburg
        • Sophie Sanders
        • Susanna Sonderen​
        • Suzanna Sillem
        • Wilma ter Schure
        • Wilma van Duuren
    • Kaart van trainers
  • Figures test
    • Filosofie
    • TiH instructeurs en juryleden
  • Algemene Informatie
    • Verzekering
    • Aansprakelijkheid
    • Klachtenprocedure
    • Voor de VIT leden
    • Contact

Competenties Trainer Basis

De competenties waar een trainer / instructeur basis aan voldoet.

Ethisch en integer handelen
  • Heeft kennis van de FEIF Code of Conduct, en werk volgens deze richtlijnen met paarden
  • Stelt zich neutraal, en los van vooroordelen, op
  • Handelt integer naar de klant, ook m.b.t. adviezen over hun paarden
  • Houdt bij het uitvoeren van alle werkzaamheden rekening met milieu, veiligheid en welzijn van mens en dier
  • Gaat vertrouwelijk om met persoonlijke informatie van klanten
  • Toont voorbeeldgedrag en heeft een juiste attitude
  • Respecteert afwijkende standpunten
  • Kent eigen grenzen

Collegiaal handelen
  • Streeft een collegiale samenwerking na, vanuit gezamenlijk gestelde uitgangspunten en wederzijds vertrouwen
  • Heeft een eigen mening, maar kan zich op basis van argumenten laten overtuigen
  • Is in staat kritisch naar zijn / haar eigen functioneren te kijken en kan het bespreekbaar maken bij collegae
  • Is in staat kritisch naar het functioneren van collegae te kijken en op een positieve wijze feedback te geven
  • Realiseert op actieve en open wijze kennisoverdracht door het uitwisselen van relevante informatie

Klantgerichtheid
  • Geeft passende adviezen over aankoop en verkoop van IJslandse paarden
  • Geeft passende adviezen over houden en verzorgen van IJslandse paarden
  • Geeft passende adviezen over aanschaf en onderhoud van harnachement t.b.v. IJslandse paarden
  • Geeft passende adviezen over hoefverzorging en hoefbeslag ten behoeve van IJslandse paarden
  • Weet bezoekers het gevoel te geven dat ze welkom zijn en geeft hen passende aandacht
  • Onthoudt zich van adviezen als er niet om wordt gevraagd
  • Toont zich flexibel binnen de verscheidenheid aan klanten
  • Stuurt leerling / paard van niet passend niveau naar meer geschikte trainer / instructeur

Veiligheid
  • Beschikt over een diploma Bedrijfshulpverlening (BHV)
  • Verkleint de kans op ongevallen door onderhoud van de accommodatie
  • Verstrekt informatie over veiligheid aan personeel, klanten en bezoekers
  • Onderricht veiligheidsgedrag bij het rijden en omgang met paarden
  • Heeft kennis van de ARBO wetgeving voor zover van toepassing voor zijn / haar bedrijf

Paardenkennis, algemeen en specifiek voor de Ijslanders
  • Kan de volledige nomenclatuur inzake het exterieur van een paard benoemen
  • Kan de anatomie van het paard op basaal niveau (skelet in grote lijnen, bespiering in grote lijnen) beschrijven
  • Kan de elementaire onderdelen van de voedingsleer van het paard beschrijven en toepassen
  • Kan het gebruikte harnachement met de juiste nomenclatuur beschrijven en kan aangeven waaraan passend harnachement moet voldoen
  • Kan de werking en de toepassing van de verschillende soorten bitten beschrijven
  • Kan de bewegingsafloop en beenzetting van de verschillende gangen beschrijven
  • Kan de criteria waaraan een normaal hoefbeslag moet voldoen, beschrijven en herkent de gebruikelijke afwijkingen
  • Heeft de nodige kennis over noodzaak en uitvoering van warming up en cooling down als essentieel onderdeel van een trainingseenheid

Gezondheidsleer / EHBO voor mens en paard
  • Kan de algemene karakteristieken van het gezonde en niet gezonde paard beschrijven
  • Kan veel voorkomende ziekten en afwijkingen bij paarden benoemen
  • Kan de zelf uit te voeren eerste maatregelen bij de veel voorkomende ziekten en afwijkingen bij paarden beschrijven
  • Kan de randvoorwaarden (huisvesting, verzorging, hygiëne) nodig om ( IJslandse) paarden in het gebruik als rijpaard over lange termijn gezond en fit te houden, beschrijven

Theoretische kennis van het rijden en trainen
  • Kan een correcte zit, houding en teugelvoering in balans met het paard in stap, draf, galop en tölt omschrijven
  • Kan de correcte balans tussen zit-, gewichts-, been- en teugelhulpen beschrijven
  • Kan de correcte hulpen voor het maken van wendingen en voltes in stap, draf, galop en tölt omschrijven
  • Kan de rijbaanfiguren, het doel, de uitvoering en de benodigde hulpen in stap, draf, galop en tölt in detail beschrijven
  • Kan het correct toepassen van eenvoudige zit-, gewichts-, been- en teugelhulpen omschrijven om balans en bewegingsverloop in de verschillende gangen te bevorderen
  • Kan de verschillen tussen IJslandse paarden en driegangige rijpaarden omschrijven in het perspectief van temperament, karakter en neuromotorische constitutie van het IJslandse paard
  • Kan de mogelijke reacties van het paard in verkeerssituaties en van manieren om hier veilig mee om te gaan beschrijven

Rijvaardigheid
  • Heeft een correcte zit, houding en teugelvoering in balans met het paard in stap, draf, galop en tölt
  • Geeft blijk van vaardigheid in het zoeken naar balans tussen zit-, gewichts, been- en teugelhulpen, zodat het paard hiermee geholpen kan worden
  • Rijdt op commando een voldoende ervaren paard in stap, draf, galop en tölt
  • Rijdt correcte wendingen en voltes op het beheersingsniveau van het gereden paard
  • Bouwt een van tevoren vastgestelde trainingseenheid op, zodat een haalbaar doel wordt gerealiseerd
  • Kan voordoen, wat geïnstrueerd wordt
  • Rijdt een paard met voldoende capaciteiten in een tölt- en gangenproef in de sportklasse C, met voldoende resultaat

Didactiek
  • Gebruikt kennis van de logische opbouw van een leseenheid, gerelateerd aan het vaardigheids- en kennisniveau van de leerling(en)
  • Laat een leseenheid verlopen tegen de achtergrond van veiligheid voor ruiter en paard
  • Formuleert de opdrachten helder
  • Doseert feedback op de juiste momenten, zowel positief als negatief, om de leerling in het leerproces te ondersteunen
  • Schat in of instructies duidelijk overkomen en begrepen worden door de leerling(en)
  • Herkent op ieder moment de grenzen van paard en ruiter en speelt daarop adequaat in tijdens het verloop van de leseenheid
  • Heeft kennis van de mechanismen van ongemak en angst bij de beginnende ruiter en gaat daar adequaat mee om
  • Presenteert zichzelf met passende houding en uitstraling als trainer/instructeur
  • Geeft ook over langere termijn de klant ondersteuning bij het invullen van een uitgezet trainingsplan

Praktische instructie
  • Herkent een gebalanceerde zit en houding en afwijkingen hiervan
  • Geeft aanwijzingen en biedt oefeningen aan om zit en houding te verbeteren
  • Herkent goed uitgevoerde eenvoudige zit-, been en teugelhulpen
  • Geeft aanwijzingen om eenvoudige combinaties van zit-, been en teugelhulpen te verbeteren
  • Herkent correct ondersteunende, eenvoudige hulpen in stap, draf, galop en tölt en afwijkingen hiervan
  • Geeft aanwijzingen om ondersteunende hulpen in stap, draf, galop en tölt te verbeteren
  • Maakt de beginnende ruiter vertrouwd met de omgang met het paard
  • Maakt de beginnende ruiter vertrouwd met het de beginselen van het correct opstijgen, voorwaarts rijden en halthouden aan de longe
  • Maakt de beginnende ruiter vertrouwd met het veranderde evenwicht op de bewegende paardenrug in de verschillende gangen
  • Biedt aan de beginnende ruiter oefeningen aan om het evenwicht en de correcte zit en houding te bewerkstelligen
  • Gebruikt oefeningen die nodig zijn om de beginnende ruiter met zijn / haar nieuwe situatie op de paardenrug vertrouwd te maken
  • Brengt de beginnende ruiter de eerste beginselen van het geven van eenvoudige zit-, gewichts-, been- en teugelhulpen bij
  • Beschrijft beeldend het gevoel dat ruiters te paard moeten krijgen als ze een bepaalde verrichting al dan niet goed uitvoeren

Organisatie en reglement
  • Kan de indeling van de wedstrijdsport in de verschillende categorieën benoemen
Wedstrijdpunten
  • T5: 5,3 of T6: 5,5 of T7 5,5, en V3: 5,3 of F4: 5,2
Contact
FAQ
Terms of Use
© COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Home
  • Trainers & Instructeurs
    • Trainers / Instructeurs A >
      • Competenties A >
        • Armet Tuijn
      • Carla van Nunen
      • Els van der Tas
      • Erik Spee
      • Maaike Burggrafer
      • Marianne Timmerman
      • Mark Timmerman
      • Odette Nijssen
    • Trainers / Instructeurs B >
      • Competenties B
      • Anne Hiemstra
      • Annejet White
      • Arnout Bakker
      • Belinda Bonting
      • Josien Warris
      • Kathleen Parel
      • Lisa Kroon
      • Lode Bonnez
      • Maartje de Haan
      • Manuela Bikbergen
      • Marieke Weber
      • Noortje Gregoire - de Laat
      • Stella Timmerman
      • Yvonne Groven
    • Trainers / Instructeurs C >
      • Competenties C
      • Anne Hiemstra
      • Lode Bonnez
      • Noortje Gregoire - de Laat
      • Stella Timmerman
    • Trainers / Instructeurs Basis >
      • Competenties Basis
      • A t/m J >
        • Ada Kramer
        • Alissa de Winter
        • Anneke Hallebeek
        • Carolien de Lauwere
        • Chanel Kleintjes
        • Claudia de Vocht
        • Eileen Hagoort
        • Ellen Nouwens
        • Els Corstens
        • Eva Beun-Lekkerkerker
        • Gertien Crom
        • Jacqueline van den Heuvel
        • Jantine Pel
      • K t/m Z >
        • Kiki Tesselaar
        • Lotte Foole
        • Lucia Gerritsen
        • Margien Verkuyl
        • Marian Berix
        • Michelle Goedhart
        • Milka Rurainski​
        • Rúna Dejaifve
        • Sara van Doesburg
        • Sophie Sanders
        • Susanna Sonderen​
        • Suzanna Sillem
        • Wilma ter Schure
        • Wilma van Duuren
    • Kaart van trainers
  • Figures test
    • Filosofie
    • TiH instructeurs en juryleden
  • Algemene Informatie
    • Verzekering
    • Aansprakelijkheid
    • Klachtenprocedure
    • Voor de VIT leden
    • Contact